Nyárvégi ruhaselejtezés 5 perc alatt

Ma egy teljesen más témában szerettem volna írni (eljön annak is az ideje…), azonban két dolog történt egyszerre: egyrészt nagyon szerettétek a minimalista ruhatárról szóló posztomat, amiről többen is kérdeztetek konkrétumokat. Másrészt véget ért a nyár, s ilyenkor – szezon végén, szezon elején – át szoktam nézni a ruhatáramat olyan szemmel, hogy mit viseltem szívesen, mitől kellene megválni, esetleg mit kellene beszerezni. Ha már így egybeesett az érdeklődés és a való élet, gondoltam, elmesélem nektek, hogyan történik ez a nyár végi, ősz eleji átfésülés, és milyen tanulságokat vontam le belőle.

Egy kis mérnöki módszertan

Az előző posztban említettem, hogy ugyan ma már nem kapszulázok, mégis folyamatosan figyelem a ruhatáramat. Ennek a módja nem más, mint a mérés. Én csomó mindent mérek egyébként is (nem csoda, mérnöki végzettséggel…), hiszen az emlékezet elnagyolt, csalóka és részrehajló, én pedig szeretem tisztán, konkrétan látni a dolgokat – és igen, beismerem, szeretek mérni 🙂 A mérési módszerem nem túl komplex: van egy listám az összes cuccomról, és minden nap logolom az aznapi szettemet. Ez elsőre ijesztőnek tűnhet, de annyira rutinná vált, mint este az, hogy felírom a napi költségeinket – egyszerre is szoktam csinálni, és az egész nem több napi 10 másodpercnél

Az én listám egy Excel-tábla, amit este szoktam frissíteni, de lehetne egy füzet is a ruhásszekrényem mellett, amiben reggel öltözködés közben gyorsan beikszelem a felvett ruhákat, sőt, léteznek appok is erre a célra. A lényeg a mérés. Az Excel-táblám első oszlopa tartalmazza az összes ruhámat. A második oszlopban van a számláló, amelyhez mindig hozzáadok egyet, ha viseltem az adott holmit. A harmadik oszlopot csak negyedévente (szezon végén) frissítem, és azt tartom benne nyilván, hogy melyik szezonban viseltem utoljára az adott holmit. Ebből derül ki az, ha valamit nem viseltem egy éve. Most, hogy vége az idei nyárnak, minden olyan ruhadarabnál, amelyet viseltem az elmúlt három hónapban, bekerül, hogy “2016 nyár” (így ezek a cuccok még újabb egy évig nagyjából biztonságban vannak a ruhatáramban), ugyanakkor a “2015 nyár” címkéjű cuccok könyörtelenül selejtezésre kerülnek.

Ennyi a “kötelező” elem, de van még egy negyedik oszlopom. Ez a “kedvencek” oszlop, ahol minden olyan ruhadarabom kap egy x-et, amelyik legalább egy szezonban kedvenc volt, azaz legalább 4 alkalommal felvettem. Ez igazából csak ilyen “jó tudni” infó, nyilván valahol akkor mondható tökéletesnek egy minimalista ruhatár, ha minden ruha ilyen értelemben is kedvenc, de azért ehhez nem ragaszkodom. Hogy könnyebb legyen elképzelni (és esetleg belevágni egy hasonló mérésbe), innen letölthetitek az én Excel-táblámat biankó verzióban.

Eljött a szezon vége…

A szezonok nálam 3 hónapig tartanak (júniustól nyár, szeptembertől ősz, decembertől tél, márciustól tavasz). És mivel beköszöntött a szeptember, ideje lezárni ilyen szempontból is a nyarat. Végignézem kategóriánként a számaimat…

Ujjatlan és rövidujjú pólóból 25 darab van jelenleg a szekrényemben, amiből 19-et viseltem a nyáron. Vajon a kimaradt 6 felső közül van, amit le lehet selejtezni? A válasz megnyugtató: mindegyik felső okkal maradt ki (a partykra használt felsőim és a nagyon finom anyagú muszlinfelsőm a 7 hónapos lányomnak köszönhetik a kényszerpihenőt, ezenkívül egy őszi hangulatú pólót és egy pár hete vásárolt trikót nem viseltem) – itt nem lesz selejtezés. A 19 darab pólóból, amelyet viseltem, 11 lett kedvenc! Szinte csak a kedvenceimet hordtam egész nyáron… számomra ez a kapszula ruhatár lényege. A rekorder 25 alkalommal a fekete trikóm – ezt éreztem is menetközben, mindig mosásban volt, amikor fel szerettem volna venni. Ezt elkerülendő, úgy döntöttem, veszek még 2 darabot belőle. Elhasználódott mostanra két pólóm, viszont mivel mindkettő a kedvencek között van, újravásárolom őket.

A hosszúujjú pólóim és a pulóvereim nem relevánsak ilyenkor, nyár végén, így azokkal különösebben nem foglalkozom, mindössze frissítem a két negyedéves oszlopot, ahol szükséges. Kedvenc értelemszerűen semmi nem lett ebből a két kategóriából, meleg nyarunk volt.

Nadrágok és szoknyák. Míg pólókból elég sok darabos a kapszulám, nadrágból / szoknyából összesen 5 darab van a szekrényemben. Ebből 3 darabot viseltem a nyáron, mindegyiket több tízszer. A kimaradó 2 darabnak mennie kell, méghozzá azért, mert mindkettő tipikus nyári darab (egy vászonnadrág és egy pamut szoknya), és ennek ellenére sem hordtam őket a nyáron. Végül megesik a szívem a szoknyán (igen, ilyen is van), ő maradhat egyelőre.

A kabátokkal hasonló a helyzet, mint a pulcsikkal, értelemszerűen alig viseltem közülük egyet-kettőt, de a széldzsekim becsúszott a kedvenc kategóriába. Semmi meglepetés.

nyarvegi_ruhaselejtezes_2

8 pár cipőm van (az alkalmiakon kívül). Ebből 3 pár kifejezetten téli, úgyhogy ezeket természetesen nem viseltem. A többi 5-ből 2 cipő az, amelyekkel végigjártam a nyarat (a szandálom és a sportcipőm), de a kimaradt 3-nak sem esik bántódása, ugyanis ezek a csinosabb, elegánsabb cipőim, és ez a nyár egy csecsemővel (és persze egy örökmozgó kisfiúval) most nem az eleganciáról szólt. Mindig az adott életszakaszhoz kell viszonyítani…

A táskák, a táskák… A táskák a kapszulám gyenge pontjai. Imádom a táskákat. S nemcsak, hogy imádom őket, de nem is tudok ellenállni nekik, így a kapszula koncepció ebben a kategóriában van a legnagyobb segítségemre. A 8 táskámból 6-ot viseltem, 4 be is került a kedvencek közé. A kimaradt 2 darabból az egyik selejtezésre kerül (nem szeretem már…), a másik azonban várja azt az időt, amikor nem kell 2 gyereknyi túlélőfelszerelést cipelnem nap mint nap. Azonban a kedvencek közé került darabok közül is mennie kell egynek: az egyik táskámat, bár rengeteget hordtam, nagyon megutáltam nyár végére. Szép, de annyira bénán áll, és annyira nem praktikus számomra, hogy nem vagyok hajlandó vele több időt tölteni. Szerencsére az egyik barátnőm már több alkalommal “lenézte” rólam, neki fogom adni.

És a másik gyenge pontom: a fülbevalók. Mielőtt rámtört a minimalizmus, nagy fülbevaló felhalmozó voltam: fénykoromban 127 (százhuszonhét) párral rendelkeztem, amiben az is közrejátszott, hogy az egyik jó barátnőm ékszerkészítő. Ám könyörtelen voltam, mára mindössze 13 darabra szűkítettem a készletet, amiből 6 került elő a nyáron, és 3 olyan darab van, amelyet több tízszer is viseltem. Ebben a kategóriában nem selejtezek tovább, hiszen 90% leselejtezése után ez már tényleg a kemény mag, és egyébként sem foglalnak helyet. A számok ez esetben abban voltak segítségemre, hogy átgondoljam a tárolásukat: a rengeteget hordott 3 darabomat egy kis tálban a komódra tettem, így reggelente nem kell a fülbevalós dobozka nyitogatásával bajlódnom. Másrészt bővült a bevásárlólistám. A 3 kedvenc közül az egyik egy párszáz forintos áttetsző kristályka, de imádom a fényét, a semlegességét. Mivel úgy tűnik, hatalmas kedvenc lett, be merek ruházni egy komolyabb darabba ebből a műfajból.

nyarvegi_ruhaselejtezes_3

És pont, itt a vége.

Leírni sokkal-sokkal több idő volt, mint amennyi az egész folyamat valójában. Pár perc alatt megállapítottam, hogy:

  • semmi másra nincs per pillanat szükségem, mint 4 pólóra (két fekete trikóra és az elhasználódott két pólóm újabb verziójára)
  • nincs rá szükségem, de nagyon szeretnék egy szép és minőségi kristály fülbevalót – majd ezt kérem karácsonyra
  • egy nadrág és két táska megérett a selejtezésre
  • nem tértem le a helyes útról, ezen a nyáron (is) nagyszerűen működött a ruhatáram.

És a listámnak meg a méréseimnek köszönhetően ehhez a döntéshez fel se kellett állnom a géptől. Nálam kimarad a szezonváltó nagy szekrénykirámolás, egyszerűen csak kinyitom a szekrényt, kiveszem a 3 selejtezendő cuccot, és végeztem.

…és beköszönt az ősz

Az előttem álló szezonra nem kell felkészülnöm. Mivel tavaly ősszel (és most tavasszal – hasonló évszak öltözködés szempontjából) ugyanígy átgondoltam a ruháimat, pontosan tudom, hogy a ruhatáram naprakészen várja az őszt. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem nézem meg az őszi kínálatot. El fogok menni egy rövid bevásárló körútra (a gyerekek miatt amúgy is muszáj), és ha találok valamit, ami nagyon megtetszik, lehet, hogy meg is fogom venni. De maximum egy-két igazán “nekem találták ki” darabról lehet szó, hiszen pontosan ismerem az igényeimet, a szükségleteimet, az ízlésemet. Nem lesz fölösleges impulzusvásárlás, pénzköltés, és az utána szinte törvényszerűen érkező megbánás sem. És igen, azt is látom, hogy hiába néztem ki az elmúlt két hétben három fantasztikus, csodaszép stb. táskát, nincs rá szükségem. Nincs rá szükségem.

Tisztában vagyok azzal, hogy sokatok számára ijesztően bonyolultnak, értelmetlennek tűnik ez a rendszer. Számomra ez egy – tudom, elég furcsa – hobbi (is), így szívesen molyolok ilyesmivel, de abszolút el tudom fogani, hogy a legtöbb embert ez az egész ruhatár kérdés nem mozgatja meg ilyen mélységekben. Azért írtam le mégis, hogy mi az én rendszerem, mert szerettem volna, ha látjátok, még egy nagyon gondosan minimumon tartott ruhatárból is van hová továbblépni. A minimalizmusban nincs olyan, hogy hátradőlök, ez egy folyamat, egy élethosszig tartó szemlélet. És persze titkon remélem, hogy lesz, akinek meghozom a kedvét ahhoz, hogy igenis, számszerűsítse bár egyszer, hogy mennyi az annyi a ruhatára tekintetében. Új hónap, új évszak, vágjatok bele!

Képek forrása: 1, 2, 3.

Nyárvégi ruhaselejtezés 5 perc alatt” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Oh és még azt hittem, hogy minimalista lettem a ruháim tekintetében. 😀 Kb. egy éve a Marie Kondo könyv után kidobtam a cuccaim háromnegyedét, de még mindig sokkal több van, mint Neked. Most azon gondolkozom, hogy vajon mennyi cuccom lehet még a szekrényben, azok után, hogy épp most pakoltam át a téli-nyári kollekciót, és közben vadul néztem, mire nincs szükségem. 🙂 Nekem nagyon szimpi ez a minimalista életszemlélet, de hogy ennyire minimalista legyek, ahhoz szerintem még érnem kell. 🙂

    Kedvelés

    • Nekem sem egyik percről a másikra alakult ki, elhiheted 🙂 Ez egy hosszú folyamat, és ugyan itt most elsősorban tárgyi dolgokról beszélünk (pl. ruhák, játékok), az egész egy sokkal mélyebbről induló késztetés, motiváció. Amúgy neked mennyire vált be Kondo módszere? Kíváncsi lennék.

      Kedvelés

  2. Jó írás! Az első soroknál kicsit visszahőköltem, exel tábla… De! Teljesen jól felépített rendszer ez, kár is vitatni. Sok fölösleges ruhát őrzök, be kell látnom. És az idei vásárlásomban is volt átgondolatlan döntés, bár kis pénzekért kerületek birtokomba. Valamikor megfogadtam, hogy akkor veszek újat, ha egy régitől megválok, nyáron sok mindent elajándékoztam, de több jött a kelleténél. Ideje alaposan átgondolnom, hogy mi menjen és mi maradjon. Talán vége lenne az örökös helyhiánynak.

    Kedvelés

    • Kedves Márta! Ha már látod a probléma gyökerét, illetve megvan a szándék a selejtezésre, átgondoltabb vásárlásra, félsiker. Csak bátorítani tudlak, meglátod, mennyivel jobb érzés lesz reggelente a teljesen rád szabott ruhásszekrény előtt állni, ahol nincsenek fölösleges darabok!

      Kedvelés

  3. Szia, tetszik ez a módszer! Én úgy szoktam csinálni, hogy a beépített szekrényünk elég széles, két kupacnak van hely egymás mellett. A szezon elején az egyik oldalra pakolom az összes ruhát, és mosás után a másik kupacba teszem őket vissza. Így nem mindig ugyanazért a pár cuccért nyúlok, illetve a szezon végén látom, hogy mire nem kerítettem sort és ennek általában oka van, esélyesen megértek a selejtezésre.

    Kedvelés

    • Ó, ez is milyen egyszerű, de nagyszerű módszer! Sajnos nálam nem működne, annyira keskeny a szekrényem… De a fiamnál ki fogom próbálni, ő úgyis nagyon válogatós a ruháit illetően 🙂

      Kedvelés

  4. Nálam nincs ilyenkor selejtezés, sőt mivel utálok ruhát venni, mindig az a gond, hogy tényleg nincs ruhám. Ha ki kell dobni valamit, akkor veszek másikat helyette. Igazából felét ki kellene szórni és újat venni helyette, de mindig halogatom.
    Ékszerek is elférnek egy gyűrűsdobozban.
    A frissen kimosott ruhákat a szekrény másik felére akasztom, nálam minden póló vékony vállfán lóg. Így sor kerül mindegyikre. Egy blúz volt, aminek semmi baja nem volt, csak már nem ízlésem, az repült.

    Kedvelés

    • Nos, igen, ez a módszer azoknak szól, akik szeretnek, sőt imádnak ruhát venni, öltözködni 🙂 Bár jobban meggondolva, én nem is annyira szeretek öltözködni. A régi felhalmozásom sokkal inkább abból fakadt, hogy nagyon sokáig nem voltak szép, jó ruháim, anyagilag nem volt rá lehetőség. S amint megtehettem, elkezdtem őrült módon bespájzolni, hogy mindig, minden alkalomra legyen, mit felvegyek. Csak ez nem volt átgondolt… Ez a módszer nekem abban segít, hogy ne csússzak vissza ebbe a régi rossz szokásba.
      Amúgy attól, hogy nem szórod ki, még ugyanúgy újat kellene venni, hogy örömed leld abban, amid van, és ne bosszantsanak a használhatatlan ruhák… szóval hajrá 🙂

      Kedvelés

  5. Szia! Nem osszel, amikor a poszt irodott, de elkezdtem en is figyelni magam, irni mit veszek fel. Egy szezon utan messzemeno kovetkezteteseket meg nem akarok levonni, de azert a 14 egyseg a nadrag-szoknya kategoriamban igencsak sokkolt. Valoszinuleg volt 1-2, amit csak “sajnalatbol” vettem fel.
    Folytatom a projectet.
    Kozben kicsit irigylem a lanyomat, aki egyenruhaba jar iskolaba. Irodaban dolgozok, nekem ez kicsit nehezebben kivitelezheto.

    Kedvelés

    • Szerintem önmagában az, hogy 14 nadrág-szoknyád van, nem kell, hogy megijesszen. Mindannyiunknak van gyenge pontja – nekem például a pólók, sokkal több van belőle, mint amennyire józan ésszel szükség lenne. De mivel mindet szívesen és gyakran viselem, így van létjogosultságuk. A kihasználtság a lényeges infó, erre jó ez a mérés – ahogy te is írod -, mivel kiderül, hogy bizony vannak olyanok, akik “futottak még”. Sok sikert a folytatáshoz, majd ha gondolod, számolj be, mire jutottál 🙂

      Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

