Digitális méregtelenítés #2 – Tennivalók

Az előző részben a digitális méregtelenítés előnyeiről, az offline időre vágyó énünk motivációiról volt szó – elméleti síkon. Jöjjenek most a módszerek, ötletek, eszközök, amelyek segítségével kicsit kiléphetünk az online világból!

Mint a valóságban, úgy a digitális világban is alapvető különbség van az egyszeri és a rendszeres méregtelenítés között. Szerintem érdemes kipróbálni mindkét módszert, ugyanis teljesen más hozzáállást kívánnak, és ennek megfelelően teljesen más eredményt hoznak. Egymástól függetlenül is használhatóak, de kombinálva különösen hatékonyak tudnak lenni.

Már egy hétvége is csodát tehet

Általában nem vagyok híve a kampányszerű megmozdulásoknak, ám ez esetben azt mondom: már egyetlen offline hétvége is rávilágíthat arra, mennyivel szabadabbak, nyitottabbak, nyugodtabbak vagyunk a kütyüink nélkül.

Lehet számtalan offline kihívást találni az interneten, de azt ajánlom, alakítsd ki a saját kihívásodat a saját elképzeléseid és lehetőségeid alapján.

  1. Gondold át, hogy miről fogsz lemondani a kihívás alatt. Nem muszáj teljes offline böjtöt fogadnod, vállalkozhatsz akár egyetlen weboldal vagy app ideiglenes bojkottjára is. Én annak idején így szoktam le a Swarmról (tudjátok, az app, amivel kávézótól plázákon át tüntetésig bárhová be lehet csekkolni, hogy mindenki lássa, épp hol jársz): kezdett céltalanná, kissé nevetségessé válni a dolog számomra – végül feldühödtem, és azt mondtam, egy hónapig nem lépek be. Az egy hónap már régesrég letelt, én pedig azóta se használom ezt az appot.
  2. Tervezd meg, hogy mennyi ideig fog tartani a kihívás. Hiszen mondjuk a Facebookról lemondhatsz akár egy hónapra is, de lehet, hogy a munkahelyed nem díjazza, ha ugyanennyi ideig nem vagy hajlandó a számítógépet bekapcsolni. Olyan időtartamot válassz, ami lehetséges, reális, de azért okoz némi kihívást. A “hét perc telefon nélkül” nem kihívás 🙂
  3. Találd ki, hogy mihez fogsz kezdeni a felszabaduló idővel. Elengedhetetlen. Sokszor azért nyúlunk a számítógép vagy a telefon után, mert unatkozunk, pótcselekvésre van igényünk. Ennek azonban elejét veheted, ha jó előre kitalálsz jó, szép, érdekes vagy hasznos dolgokat.

digitalis_meregtelenites_2_2

Íme pár ötlet:

  • Egy hónapig nem nézem meg a Facebookot. (Tipp: Ha a privát üzeneteidről nem szeretnél ennyi időn át lemondani, használd a http://messenger.com oldalt – ez a Facebook terméke, ahol csak az üzenetküldési szolgáltatás érhető el.)
  • Egész hétvégén offline leszek. (Tipp: Csinálj szuper programokat!)
  • Egy hónapig nem használom otthon az internetet. (Tipp: Kapcsold ki a wifit a lakásban.)
  • Egy hétig okostelefon nélkül fogok élni. (Tipp: Ásd elő a fiókból a régi gombos telefonodat, hogy azért elérhető maradhass szükség esetén.)
  • Egy hónapig nem játszom a telefonomon. (Tipp: Töröld le az appot!)
  • Egy éven át minden hónapban más-más alkalmazásról/weboldalról mondok le. (Tipp: Mindenképp tervezd meg előre körültekintően. Kellemetlen lenne, ha a karácsonyi bevásárlás közepette éppen a kedvenc webshopod lenne soron.)

Az én kihívásom: 50 napig kilépek a közösségi média világából, azaz nem használom a Facebookot (kivétel: a blog FB-oldala) és az Instagramot (kivétel: nincs), és a felszabaduló időben végre elolvasok pár régóta halogatott könyvet. (A poszt megjelenésekor 12 napja tart a reform, eddig semmilyen nehézségbe nem ütköztem.)

Életmódszintű reformok

Míg egy pár napos – hetes offline kihívásnak is óriási haszna lehet, mégsem mérhető össze azzal, ha életmód szinten változtatunk a digitális szokásainkon. Életem egyik vezérelvét Gretchen Rubin fogalmazta meg a legtömörebben: “What you do every day matters more than what you do once in a while” azaz “Többet ér, amit mindennap megteszel, mint amit hébe-hóba”. Úgy gondolom, abszolút igaz ez erre a témára is, már csak azért is, mert végignézve a saját motivációimat, egyértelmű, hogy rendszeres, állandó eredményt szeretnék – és gyanítom, ez legtöbbünknél így van.

  1. Vizsgáld meg az eszközhasználati szokásaidat. Szerintem két vonal mentén érdemes vizsgálódni: időben és eszközök szerint. Azaz: mikor és mit használsz.
  2. Keresd meg a probléma gyökerét. Melyek azok a helyzetek, amikor pótcselekvésképpen, időtöltésként, valami hasznos dolog helyett a telefonod, a Facebook vagy a céltalan böngészés a program? Fontos kitétel a “valami hasznos dolog helyett”! Ugyanis nincs abban semmi rossz, ha munka után hazafelé a buszon böngészgetsz kicsit kikapcsolódásként. Másrészt viszont a “hasznos dolog” ugyanúgy lehet egy igazi kikapcsolódás is, tehát nemcsak a munka vagy a tanulás.
  3. Fogalmazd meg a célod! A motivációid tükrében szögezd le, mit vársz magadtól, hozz szabályokat.

digitalis_meregtelenites_2_3

Én naponta kétszer jutok a számítógépemhez, nagyjából 1-2 órára per alkalom, délután és este. Ilyenkor hatékony szeretnék lenni, de halogatásként sokszor felmegyek a Facebookra, vagy mindenféle érdekességeket böngészek a neten. Napközben a telefonom van nálam, amire sokszor ránézek – főleg, mert ahogy írtam, elég sokoldalúan használom. Így azonban gyakran kizökkenek a számomra oly értékes minőségi gyerek-férj-én-időből, mivel mindig van valami értesítés új emailről, FB-üezentről, bármiről – s ha már ott van, furdal a kíváncsiság, meg kell lesnem. Végül pedig este kap szerepet a telefonom, amikor lefekvéskor beállítom az ébresztőt, de ilyenkor is hajlamos vagyok még elolvasni egy-két blogposztot – ez azonban nem tesz jót az alvásomnak semmiyen szempontból. Ezek alapján a következő változásokat terveztem el:

  • Facebookozni mostantól csak a telefonomon fogok, de ott is csak böngészőből (azaz nem appról), ezzel téve gyakorlatilag kényelmetlenné a céltalan nézelődést.
  • A családom tagjaival töltött minőségi időben szigorúan tabu a telefonom, ugyanez vonatkozik természetesen az étkezésekre is. És a saját minőségi időmre. Segítségképpen a telefonomon kikapcsolom a “piros pöttyöket” (tudjátok, amikor az app felső csücskében ott a szám, hogy hány új üzeneted van), illetve a zárolt képernyőn való üzenetmegjelenítéseket. Így csak akkor szerzek tudomást az új üzenetekről, amikor én akarom, nem pedig mondjuk egy fotó készítésekor.
  • Beszerzek egy ébresztőórát, a telefonomat pedig a hálószoba másik végébe száműzöm éjszakára, így biztosítva a telefonmentes elalvást és ébredést. (Korábban már megfogadtam, hogy legkésőbb fél 12-kor offline-ná válok.)
  • Végül pedig szombatonként megpróbálom a lehető legjobban elkerülni a számítógépemet, ez a nap legyen tényleg a kikapcsolódásé. Ezt az ötletet a férjemmel is megosztottam, és mivel neki is tetszett, netmentes szombatot hirdettünk családilag.

Néhány további ötlet:

  • Használd az eszközök beépített hasznos funkcióit, gondolok itt például a telefon repülőgép vagy “ne zavarj” üzemmódjára. Kapcsold ki az értesítéseket, a felugró üzeneteket vagy a leveleződ automatikus frissítését.
  • Egyszerűsítsd az életed: töröld a nemkívánatos appokat a telefonodról, a nemfontos ismerőseidet a Facebookról, iratkozz le a lényegtelen hírlevelekről, kapcsold ki a wifit.
  • Fizikailag is távolodj el a telefontól, laptoptól. Ha hajlamos vagy minduntalan utánanyúlni, tedd át egy másik helyiségbe (a telefoncsörgést így is meghallod).
  • Használj segédappokat / extensionöket. Ha szükségesnek érzed, mérd a különböző oldalakon töltött idődet (pl. timeStats Google Chrome-ra, Momentum iPhone-ra), vagy blokkolj bizonyos oldalakat (pl. StayFocused Google Chrome-ra).
  • Vedd rá a családtagjaidat is! Erre a legjobb módszer a példamutatás. Ha te nem telefonozol vacsora közben, a gyereked/férjed sem fog. Vagy de, fog, te azonban hitelesebben állhatsz ki ezért az elvért, és idővel talán eléred a változást.
  • Haladj kis lépésekben. Ne akarj egyik napról a másikra gyökeres változást. Én például első héten csak arra fogok figyelni, hogy a telefonom ne legyen a közelben étkezésekkor. Aztán apránként bővítem a fogadalmakat.
  • Tarts ki! Ne bátortalanítson el, ha hibázol esetleg, ez benne van a pakliban. Ha kitűztél egy célt, haladj afelé, egy-két kudarc ide vagy oda!

Képek forrása: 1, 2, 3.

Advertisements

Digitális méregtelenítés #2 – Tennivalók” bejegyzéshez ozzászólás

  1. FB-ról nem tudok lemondani, az iskola miatt, de nem vagyok FB-függő, a hírfolyamot és az üzeneteket szoktam megnézni, kb. kétszer egy nap.

    Insta viszont veszélyes, egyszerűen ottragadok. Otthon már nem kellene elővenni, sőt a wifit is le kellene venni másnap reggelig 🙂 Megpróbálom.

    Egy oldal van, amit rendszeresen követek, meg a blogger, mélek, ami fontos, ezekről nem tudok lemondani, viszont ha egy nap kimarad, pl. szombat, akkor sem maradok le semmiről. Ha dolgom van, nem szoktam online lenni. Ez nem sok. Tudatosan a harmadára csökkentettem az olvasott blogok számát, a csak unalomból olvasottakat töröltem.

    Nagyon jók a tippek, igazi függőknek 🙂

    Kedvelés

    • Igen, a “képes” alkalmazások még addiktívabbak talán – Insta, Pinterest… A Pinterestről el is menekültem pár nap használat után, nagyon “veszélyes” hely 🙂

      Kedvelés

  2. Fent vagyok a tumblr-ön, pinteresten, most az insta az új függés. Szerintem az a legaddiktívabb, mert könnyen kezelhető.

    Kedvelés

  3. Most én is gyártom magamnak a stratégiákat, így nyáron hogy lógjak kevesebbet a képernyő előtt, akkor is, ha nincs program. Vagyis főleg akkor. Az nagyon bejön, ha mindig kijelentkezek facebookról, mivel olyan hosszú a jelszavam, kétszer is meggondolom, megéri-e a “fáradságot” bejelentkezni. 😀 Instagram valahogy sosem kötött le, a Pinterestről viszont nem mondok le, annyira feltölt, szerintem vizsgaidőszakban megőrülnék nélküle. Úgyhogy igyekszem majd reális időkorlátot szabni magamnak. (Most egy-két hétig úgysem használom, mert megint frissítették, és ilyenkor dacos vagyok, a jól megszokott dolgaimat szeretem. :D) Igyekszem arra is odafigyelni, hogy egyszerre csak egy oldal legyen nyitva, különben tuti lefárad az agyam. Sajnos sokszor előfordul, hogy félbehagyom egy e-mail írását, mert találtam egy érdekes cikket, de aztán a barátok nyaralós képei érdekesebbek, és jaj mikor is koncertezik errefelé az új kedvenc zenekarom? és közben egy youtube videót is hallgatok fél füllel. Na ez tarthatatlan. 🙂

    Kedvelés

    • A sokablakos módszerben én is bűnös vagyok! De sokszor muszáj, pl. munka miatt… “Most egy-két hétig úgysem használom, mert megint frissítették, és ilyenkor dacos vagyok” Magamra ismertem 🙂 Kíváncsi vagyok, bejön-e a Pinterestre az időkorlát, majd írd meg, mire jutottál!

      Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s